23 października 2023 Podatki

Przewidywane zmiany rządu dla niektórych podatników mogą być powodem do wstrzymania prac nad wdrożeniem KSeF, a nawet wstrzymaniem samego rozpoczęcia prac. Czy poddać się prokrastynacji, a może jednak warto pochylić się nad tematem? 

Jaki jest status przepisów o KSeF 

W polskim systemie funkcjonuje zasada dyskontynuacji prac parlamentu, która polega m.in. na tym że prace Sejmu nad projektami przepisów są zamykane i nie są kontynuowane przez nowy skład parlamenty. To jednak nie dotyczy przepisów o KSeF, bo one już zostały uchwalone, a jedynie ich wejście życie jako obowiązkowych odroczono do lipca 2024 r.  

Dodatkowo należy podkreślić, że system KSeF jako obligatoryjny dla polskich podatników wdrożono po wyrażeniu zgody przez Radę Unii Europejskiej w formie decyzji i jest to zgoda terminowa, tzn. Polska może na razie stosować ten system do końca grudnia 2026 r. 

Co więcej wielu podatników rozpoczęło pracę nad wdrożeniem KSeF, a i prace Ministerstwa Finansów są zaawansowane. 

Powyższe wskazuje, że należy się spodziewać, bez względu na to kto obejmie stery rządzenia, że system e-faktur wejdzie w życie jako obligatoryjny we wskazanym terminie. 

Nie warto więc przerywać prac nad wdrożeniem, a tym bardziej odkładać samego wdrożenia na ostatnią chwilę. 

Jak się przygotować 

Wydaje się, że koniec roku to nie jest najlepszy moment na wdrażanie w organizacji systemu, który z pewnością będzie wymagał zaangażowania pracowników działu księgowego, kierownictwa czy informatyków. Wszyscy narzekają na zwiększone obowiązki raportowania, brak pracowników do pracy i inne czynniki ograniczające prowadzenie biznesu. Jednak jeżeli przełożymy rozpoczęcie prac na następny rok, to będziemy mieć tylko siedem miesięcy na wdrożenie. 

Warto jednak już teraz chociażby opracować plan działania i „małymi kroczkami” ruszyć do przodu. 

O czym warto pamiętać? 

A może spróbować skutecznych metod walki z prokrastynacją? Najpierw zaplanować, wykonać najtrudniejszy element – czyli zacząć wdrożenie, a potem dzieląc proces na odcinki realizować go sukcesywnie. 

Należy zaznaczyć, że wdrożenie systemu e-faktur to nie tylko kwestia techniczna, ale organizacyjna, wymagająca dostosowania wewnętrznych procesów i procedur w firmie, dostosowania umów, regulaminów i ustaleń z kontrahentami. 

Warto również zastanowić się nad współpracą z podmiotami zewnętrznymi, które mogą wesprzeć organizację we wdrożeniu zmian.  

Taka kooperacja nie tylko odciąży wewnętrzny zespół księgowy czy administracyjny, ale również pozwoli na utrzymanie stałego tempa wdrażania. 

Urszula Płusa-Szpadzik, Partner w Accreo
Aktualności
21
paź 2024
Podatki

Estoński CIT zyskuje coraz większą popularność wśród podatników – zgodnie ze stanem na 31 lipca 2024, reżim ten wybrało ponad […]

Czytaj więcej
07
paź 2024
Fundacja rodzinna, Podatki

Instytucja fundacji rodzinnej staje się coraz popularniejszym sposobem na  zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami. Dzięki wprowadzeniu przepisów o fundacji rodzinnej, […]

Czytaj więcej
27
wrz 2024
Podatki

Przepisy o grupie VAT weszły w życie prawie 2 lata temu, według danych przekazanych przez Ministerstwo Finansów na 9 września […]

Czytaj więcej
19
wrz 2024
Podatki

Estoński CIT wszedł w życie już ponad trzy lata temu (1 stycznia 2021 r.) jednak przepisy podatkowe nadal budzą duże […]

Czytaj więcej
09
wrz 2024
Fundacja rodzinna, Podatki, Prawo

Nie cichną spory w interpretacjach i w orzecznictwie, czy fundacja rodzinna może przystępować do zagranicznych spółek osobowych. Ustawa o Fundacji […]

Czytaj więcej