Wśród regulacji, które weszły w życie 15 maja w ramach kolejnej odsłony Tarczy Antykryzysowej znalazły się:
- nieuwzględnianie przy wydawaniu zaświadczenia o niezaleganiu w trybie art. 306e Ordynacji podatkowej zaległości objętych zaniechaniem poboru odsetek za zwłokę (np. daniny solidarnościowej);
- złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej po terminie i jej zapłata po terminie, nie później jednak niż do dnia 1 czerwca 2020 r. nie będzie skutkować karami z kodeksu karnego skarbowego – będzie to równoznaczne ze złożeniem czynnego żalu. Ponadto MF został upoważniony do wydania rozporządzenia o zaniechania poboru odsetek od daniny solidarnościowej – projekt rozporządzenia jest już przygotowany;
- umożliwienie skorzystania ze zwolnienia ze składek w kwietniu i maju osobom opłacającym składki wyłącznie na własne ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne w sytuacji, gdy ich przychód w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, był wyższy niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r., ale ich dochód uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek, nie był wyższy niż 7 000 zł. Na takich samych zasadach o zwolnienie ze składki zdrowotnej będą mogli ubiegać się przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start. W obydwu przypadkach warunkiem jest prowadzenie działalności przed 1 kwietnia. W przypadku, gdyby składki za kwiecień lub maj zostały opłacone, na wniosek podatnika mogą zostać zwrócone, na zasadach określonych w art. 24 ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z2020r. poz.266, 321, 568 i 695);
- wprowadzenie daniny publicznej na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej dla podmiotów dostarczających audiowizualną usługę medialną na żądanie w postaci 1,5% przychodu uzyskanego z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych w Polsce;
- uchylenie art. 15zzs i 15zzr w spec ustawie z 2 marca 2020 r. (Dz.U. poz. 374, 567, 568 i 695), które dotyczyły zawieszenia albo braku rozpoczęcia biegu wskazanych terminów procesowych, sądowych i określonych przepisami administracyjnymi. Terminy, których bieg nie rozpoczął się, rozpoczynają bieg po upływie 7 dni od dnia wejścia wżycie omawianej ustawy. Terminy, których bieg uległ zawieszeniu, biegną dalej po upływie 7 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Z dniem wejścia wżycie ustawy rozpoczął się bieg przedawnienia karalności czynu oraz przedawnienia wykonania kary w sprawach o przestępstwa, przestępstwa i wykroczenia skarbowe oraz w sprawach o wykroczenia;
- wprowadzenie możliwości przeprowadzania rozpraw na odległość z jednoczesnym przekazem obrazu i dźwięku (w postępowaniach cywilnych oraz administracyjnych) w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz wciągu roku od odwołania ostatniego z nich;
- wprowadzenie tzw. pakietu antylichwiarskiego – np. ograniczona została możliwość stosowania przewłaszczenia na zabezpieczenie, zakaz egzekucji z nieruchomości przy długu mniejszym niż 1/20 jej wartości, przewidziano także karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat dla osób, które w związku z udzieleniem świadczenia pieniężnego (kredyt, pożyczka) żądają zapłaty kosztów innych niż odsetki w kwocie co najmniej dwukrotnie przekraczającej maksymalną wysokość tych kosztów określoną w ustawie;
- dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu w wysokości maks. 900 mln zł na dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorców.