Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
Rozliczenia Tarczy 2.0 dla małych i średnich firm
od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych informacji o których należy pamiętać tj.:
- W przypadku Beneficjentów, dla których PFR nie ma informacji o dopełnieniu obowiązku dot. udostępnieniu informacji o uzyskaniu Subwencji Finansowej na swojej stronie internetowej lub na koncie w mediach społecznościowych, podczas wypełniania formularza, konieczne będzie wypełnienie następującego oświadczenia:
Beneficjent oświadcza, że zgodnie z § 14 ust. 1 lit. i) Regulaminu dopełnił obowiązku umieszczenia na swojej stronie internetowej lub na koncie w mediach społecznościowych, w miejscu widocznym dla osób odwiedzających, informacji o uzyskaniu Subwencji Finansowej wraz ze wskazaniem, że podmiotem udzielającym wsparcia był PFR oraz zobowiązuje się utrzymywać tę informację przez okres 12 miesięcy od dnia udzielenia Subwencji Finansowej (o ile Beneficjent posiada stronę internetową lub konto w mediach społecznościowych).
- Jeżeli Beneficjent nie posiada rachunku w banku, za pośrednictwem którego otrzymał subwencję, to nie ma możliwości złożenia Oświadczenia o rozliczeniu w tym banku. Niezłożenie oświadczenia powoduje zobowiązanie do zwrotu 100% otrzymanej subwencji. Istnieje możliwość wznowienia relacji (rachunek bankowy wraz z usługą bankowości elektronicznej) w tym samym banku, za pośrednictwem którego składany był wniosek o subwencję. Regulamin dopuszcza rozliczenie subwencji poprzez inny bank współpracujący z PFR przy realizacji Programu 2.0. Bank może jednak nie wyrazić zgody na rozliczenie subwencji, która nie była udzielona za jego pośrednictwem.
- Na etapie rozliczania nadwyżki, dane prognozowane które były podawane przez Beneficjenta przy ubieganiu się o subwencję są zastępowane danymi rzeczywistymi, dotyczącymi spadku Przychodów oraz Kosztów Stałych. Na tej podstawie ustalana jest kwota ewentualnej nadwyżki, którą należy spłacić do 03.2022 r. Spłata powinna nastąpić na indywidualny numer rachunku bankowego, wskazany w Oświadczeniu o Rozliczeniu
- PFR może wypowiedzieć Umowę Subwencji Finansowej w trybie natychmiastowym z obowiązkiem spłaty subwencji w przypadku:
- niezłożenia Oświadczenia o rozliczeniu w wyznaczonym terminie,
- niespłacenia nadwyżki otrzymanej subwencji w wyznaczonym terminie lub
- naruszenia któregokolwiek z obowiązków określonych w Umowie Subwencji Finansowej oraz w Regulaminie.
- Beneficjent będzie zobowiązany do zwrotu 100% subwencji finansowej w przypadku z zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w każdym czasie od dnia złożenia wniosku do 31.12.2021 r., w tym również:
- zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę,
- otwarcia likwidacji przedsiębiorcy,
- otwarcia postępowania upadłościowego/restrukturyzacyjnego.
- W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:
- określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
- wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
- informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia
Ewentualny zwrot części lub całości subwencji nastąpi w terminie do 31.05.2022 r.
Rozliczenia Tarczy 2.0 dla mikrofirm odbędą się w terminie od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji niemożliwe.