SENT

Czym jest system SENT?

System Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT) działa od 2017 roku, a jego powstanie było efektem wprowadzenia Ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Ustawa ta nałożyła obowiązek zgłaszania i aktualizowania danych dotyczących tzw. „towarów wrażliwych” przewożonych na terytorium Polski, z terytorium Polski oraz w tranzycie.

Głównym powodem wprowadzenia tego rozwiązania było dążenie do ograniczenia oszustw podatkowych, takich jak wyłudzanie VAT-u i akcyzy. System SENT ma zatem na celu zahamowanie rozwoju szarej strefy oraz zwiększenie wpływów do budżetu państwa.

Aby system skutecznie funkcjonował, na nadawców, odbiorców towarów oraz przewoźników nałożono określone obowiązki. Zgodnie z aktualnymi przepisami, przewóz określonej ilości towarów przez terytorium Polski wymaga zgłoszenia do systemu SENT.

Kogo dotyczy?

Obowiązek korzystania z systemu SENT dotyczy firm i osób przewożących lub handlujących towarami wrażliwymi. Przewoźnicy muszą dodatkowo wyposażyć swoje pojazdy w urządzenia śledzące, które przesyłają dane geolokalizacyjne do systemu. Korzystanie z tego systemu odbywa się za pośrednictwem usługi e-Przewóz na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

System SENT obejmuje nadzorem przewozy towarów, które dotyczą:

  • dostaw krajowych,
  • transportów związanych z eksportem oraz wewnątrzwspólnotową dostawą towarów rozpoczynających się na terenie Polski,
  • przemieszczenia towarów w ramach importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia, jeśli ich początek ma miejsce w innym państwie członkowskim UE lub kraju trzecim,
  • tranzytu przez Polskę, gdy przewóz zaczyna się w jednym państwie UE i kończy w innym państwie członkowskim lub państwie trzecim.

Jakie towary podlegają pod system SENT?

System SENT obejmuje towary uznane za wrażliwe, a także wyroby akcyzowe. Zaliczają się do nich głównie paliwa, alkohol, wyroby tytoniowe, oleje, chemikalia. Od 22 lutego 2022 obowiązek zgłaszania dotyczy również przewozu odpadów w imporcie i tranzycie.

Podstawowe towary podlegające pod monitorowanie:

  • Paliwa: Olej napędowy, benzyna, gaz płynny (LPG), oleje opałowe i smary,
  • Wyroby alkoholowe: Etanol, spirytus, wódki, wina, inne napoje alkoholowe powyżej 1,2% zawartości alkoholu,
  • Wyroby tytoniowe: Papierosy, tytoń do palenia, cygara, e-liquidy zawierające nikotynę,
  • Chemikalia: Wybrane substancje chemiczne, w tym niektóre kwasy i środki chemiczne używane w przemyśle,
  • Oleje i tłuszcze jadalne: Oleje roślinne, w tym rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, palmowy, niektóre oleje zwierzęce, jak również oliwa, margaryna,
  • Węgiel i produkty węglowe: Węgiel, brykiety i inne paliwa stałe wytwarzane z węgla,
  • Odpady: Niektóre kategorie odpadów, w szczególności odpady niebezpieczne,
  • W szczególnych przypadkach obejmuje również produkty spożywcze oraz ich pochodne: Mięso z drobiu, jaja, miód, owoce, zboża

Powyższa lista zawiera przykładowe towary podlegające pod monitorowanie SENT. Towarom wrażliwym, które objęte są monitorowaniem, przypisane są kody CN (zgodnie z Nomenklaturą Scaloną), a pełen ich wykaz znaleźć można na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Finansów: https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/przewoz-towarow-objety-monitorowaniem-sent. Należy również zauważyć, że towary te mogą być objęte monitorowaniem pod warunkiem przekroczenia limitów ilościowych określonych w ustawie.

A co nie wymaga monitorowania?

Nie wszystkie przewozy towarów wrażliwych podlegają obowiązkowi zgłoszenia w systemie SENT. Zwolnione z monitorowania są m.in.:

  • przesyłki przewożone przez operatorów pocztowych,
  • towary objęte określonymi procedurami celnymi,
  • transport realizowany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w systemie EMCS
  • przewozy wykonywane przez pojazdy należące do organów państwowych (np. straż graniczna, policja),
  • przewóz towarów w ramach przesunięcia międzymagazynowego, rozpoczynający się lub kończący na terenie Polski, który nie wiąże się z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, pod warunkiem posiadania przez przewoźnika odpowiedniego dokumentu wystawionego przez nadawcę towaru.

Rejestracja na platformie PUESC

Podmioty wysyłające i odbierające, które przesyłają lub aktualizują zgłoszenia, muszą posiadać zaawansowany poziom dostępu do PUESC. Wymaga to założenia konta na PUESC, rejestracji danych osoby fizycznej, rejestracji danych podmiotu oraz rejestracji reprezentacji.
Z kolei przewoźnicy, którzy przesyłają, uzupełniają lub aktualizują zgłoszenia, mogą posiadać jedynie podstawowy poziom dostępu do PUESC, co wymaga jedynie założenia konta na platformie.

SENT a kary za niedopełnienie obowiązków

Wysokość kar pieniężnych za poszczególne naruszenia została ustalona na stałym poziomie, bez możliwości ich miarkowania. Oznacza to, że za każde naruszenie przewidziana jest określona kwota kary w zależności od podmiotu, który tego uchybienia dokonał oraz rodzaju przewożonego towaru.

Najczęściej nakładana kara za niedopełnienie obowiązków związanych z SENT wynosi 46% wartości brutto przewożonego towaru, który podlega obowiązkowi zgłoszenia, jednak nie może być niższa niż 20 000 zł. Za niedopełnienie niektórych obowiązków mogą być również nakładane kary w wysokości 10 000 zł.

Aby uniknąć ryzyka kar związanych z naruszeniem przepisów, warto skorzystać z usług naszej kancelarii w zakresie SENT. Pomożemy zapewnić zgodność z wymaganiami Krajowej Administracji Skarbowej i innych organów kontrolnych, dbając o prawidłową rejestrację i zgłaszanie przewozów.

Zapytaj o ofertę

Jak możemy pomóc
Wprowadzenie procedury SENT w Spółce
1
Bieżąca obsługa
2
Doradztwo w tematyce SENT
3
Reprezentowanie Spółki w postępowaniach z zakresu SENT
4