21 grudnia 2020 Podatki

W dniu 18 grudnia 2020 r. OECD opublikowało wytyczne dotyczące skutków pandemii COVID – 19 w zakresie cen transferowych. Dokument ten będzie przydatny zarówno dla podatników w raportowaniu okresów obrotowych dotkniętych pandemią jak i dla administracji podatkowych w ocenie realizacji polityki podatników w zakresie cen transferowych.

Zalecenia OECD skupiają się na zastosowaniu Wytycznych z 2017 roku w sprawie cen transferowych oraz zasady ceny rynkowej (tzw. arm’s length principle) do sytuacji powstałych wskutek pandemii COVID-19. Publikacja zawiera komentarz wyjaśniający oraz ilustrujący praktyczne zastosowanie zasady ceny rynkowej w priorytetowych sprawach, które zostały zidentyfikowane podczas konsultacji OECD z przedsiębiorstwami.

Wytyczne te koncentrują się na czterech najważniejszych kwestiach:

  1. Analizy porównawcze,
  2. Straty oraz alokacja specyficznych kosztów związanych z COVID-19,
  3. Rządowe programy pomocowe,
  4. Uprzednie porozumienia cenowe (APA)

OECD przy dokonywaniu analizy porównawczej przewiduje m.in:

  • Możliwość porównania budżetów lub prognozowanych wyników finansowych do tych faktycznie osiągniętych, w celu przybliżenia konkretnych skutków pandemii na przychody, koszty oraz marże. Porównanie takie może zapewnić użyteczne informacje, szczególnie przy ocenie skutków finansowych COVID-19 (np. zwiększone koszty operacyjne). Analiza ta może zawierać m.in. przygotowanie szczegółowej analizy zysków i strat ukazującej zmiany w przychodach i wydatkach, wraz z wyjaśnieniem odchyleń wynikających z COVID-19, wszelkie dowody pomocy rządowej udzielonej lub wpływającej na stronę testową kontrolowanej transakcji, uzasadnienie i dowody na zwiększoną alokację kosztów lub zmniejszenie sprzedaży do podmiotu testowanego w transakcji kontrolowanej, biorąc pod uwagę jego funkcję, aktywa oraz profil ryzyka.

 

  • Możliwość wykorzystania każdej informacji publicznie dostępnej dotyczącej efektu jaki wywołała pandemia COVID-19 na biznes, sektor gospodarki czy transakcję kontrolowaną, która może mieć istotny wpływ przy ustalaniu rynkowego charakteru polityki cen transferowych przedsiębiorstwa wdrożonej na rok 2020. Pomocne mogą być dane uzyskane z źródeł informacji takich jak m.in. analiza zmian wielkości sprzedaży podczas COVID-19 (w tym analiza czy zmiana wynika z wykorzystania innych kanałów sprzedaży, a konkretnie w porównaniu ze sprzedażą wygenerowaną w latach poprzedzających COVID), analiza zmiany zdolności produkcyjnej dla grupy MNE oraz kontrolowanej transakcji i/lub transakcji niekontrolowanej, informacje dotyczące dodatkowych lub wyjątkowych kosztów ponoszonych przez strony kontrolowanej transakcji lub przez całą grupę czy szczegóły dotyczące interwencji rządowych, które wpłynęły na ceny i wykonanie transakcji kontrolowanych.

Przy czym należy podkreślić, iż dane wytyczne należy rozumieć jako rozwinięcie i komentarz wytycznych OECD z 2017 roku dotyczących cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych i administracji podatkowych. Nie stanowią one same w sobie szczegółowych wskazówek wykraczających w swojej treści poza zakres ww. wytycznych. Ich głównym celem jest rozwiązanie problemów powstałych w wyniku epidemii COVID-19 i jej skutków w zakresie cen transferowych. Pełna treść dokumentu jest dostępna pod adresem: link

Aktualności
21
paź 2024
Podatki

Estoński CIT zyskuje coraz większą popularność wśród podatników – zgodnie ze stanem na 31 lipca 2024, reżim ten wybrało ponad […]

Czytaj więcej
07
paź 2024
Fundacja rodzinna, Podatki

Instytucja fundacji rodzinnej staje się coraz popularniejszym sposobem na  zarządzanie majątkiem, w tym nieruchomościami. Dzięki wprowadzeniu przepisów o fundacji rodzinnej, […]

Czytaj więcej
27
wrz 2024
Podatki

Przepisy o grupie VAT weszły w życie prawie 2 lata temu, według danych przekazanych przez Ministerstwo Finansów na 9 września […]

Czytaj więcej
19
wrz 2024
Podatki

Estoński CIT wszedł w życie już ponad trzy lata temu (1 stycznia 2021 r.) jednak przepisy podatkowe nadal budzą duże […]

Czytaj więcej
09
wrz 2024
Fundacja rodzinna, Podatki, Prawo

Nie cichną spory w interpretacjach i w orzecznictwie, czy fundacja rodzinna może przystępować do zagranicznych spółek osobowych. Ustawa o Fundacji […]

Czytaj więcej