31 grudnia 2020 BREXIT, Podatki

W dniu 24 grudnia 2020 r. Wielka Brytania oraz Unia Europejska doszły do konsensusu w sprawie zawarcia porozumienia handlowego, które będzie obowiązywało po upływie okresu przejściowego wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej. Umowa ta przewiduje, iż w obrocie gospodarczym nie będą obowiązywały cła oraz ograniczenia ilościowe. Dodatkowo umowa ta reguluje m.in. kwestie związane z transportem drogowym, morskim oraz lotniczym, dzięki czemu polscy przewoźnicy będą mogli w dalszym ciągu funkcjonować na rynku brytyjskim. Umowa ta w zakresie przepisów dotyczących transportu odnosi się do kilku aspektów.

Przewoźnicy polscy będą mogli przewozić towary na terytorium Wielkiej Brytanii oraz z tego terytorium na podstawie licencji wspólnotowej, a firmy posiadające siedzibę w państwie członkowskim będą uprawnione do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni. Brytyjscy odpowiednicy będą uprawnieni do 1 przewozu kabotażowego w ciągu 7 dni na terenie dowolnego państwa członkowskiego oraz 2 przewozów cross-trade pod warunkiem, iż pierwszą jazdę rozpoczęto z terytorium UK. Z kolei przewoźnicy posiadający siedzibę w Irlandii Północnej będą uprawnieni do 2 operacji kabotażowych także wciągu 7 dni. Umowa zapewnia także, iż na terytorium Wielkiej Brytanii będą uznawane dokumenty Unii Europejskiej, które dotychczas były wymagane. Ponadto porozumienie zapewnia prawo do wykonania przewozu tranzytowego do lub z i przez terytorium państwa trzeciego z tranzytem lub bez pod warunkiem wykonania pierwszej jazdy ładownej. Najważniejszą zmianą od 1 stycznia bez wątpienia pozostaje fakt wprowadzenia kontroli granicznych oraz obowiązywaniu nowych procedur celnych.

Zgodnie z projektem umowy, przedsiębiorcy posiadający siedzibę w jednym z państw członkowskich nadal będą uprawnieni do wykonywania regularnych oraz regularnie specjalnych przewozów autokarowych do Wielkiej Brytanii. Przy czym nadal podmiot ten będzie musiał mieć odpowiednie zezwolenie, a podczas wykonywania przewozów okazjonalnych tak jak ma to miejsce obecnie nie będzie to wymagane.

W aspekcie transportu lotniczego strony ww. porozumienia zapewniają przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania przelotu przez jej terytorium bez lądowania, zatrzymania samolotu na jej terytorium w celach niehandlowych oraz lądowania na terytorium w celu wykonania regularnych i nieregularnych usług transportu lotniczego. Ponadto strony porozumiały się co do możliwości zawierania dwustronnych porozumień dotyczących wykonywania regularnych oraz nieregularnych usług transportu lotniczego towarów na terytorium danego państwa członkowskiego lub Wielkiej Brytanii.

Strony porozumiały się także, iż co do transportu morskiego będą prowadziły współpracę na zasadach nieograniczonego dostępu do międzynarodowych rynków morskich i handlu morskiego w sposób niedyskryminacyjny dzięki czemu statki drugiej strony w pewnych aspektach mają być traktowane jak statki własne m.in. w zakresie dostępu do portów. Dodatkowo na podstawie umowy UE oraz Wielka Brytania będzie udostępniać statkom drugiej strony usługi portowe w tym m.in. pilotaż czy holowanie.

Aktualności
21
sty 2021
Podatki

Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie konsultacji w sprawie objaśnień SLIM VAT. Projekt objaśnień podatkowych dotyczy pakietu uproszczeń tzw. SLIM VAT, który […]

Czytaj więcej
19
sty 2021
Podatki

W wyniku nowelizacji ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (który reguluje kwestie karty podatkowej) zmodyfikowano definicję wolnego zawodu (w przeszłości wykonując […]

Czytaj więcej
12
sty 2021
Fundusze europejskie

Już 15 lutego 2021 r. zostanie ogłoszony nabór do konkursu „Szybka Ścieżka” Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane […]

Czytaj więcej
12
sty 2021
Fundusze europejskie

Już 13 stycznia 2021r. rozpocznie się nabór wniosków w ramach popularnego konkursu „Badania na rynek” (3.2.1 POIR). Wnioski można składać […]

Czytaj więcej
11
sty 2021
BREXIT

W dniu 1 stycznia 2021 r. upłynął okres przejściowy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a w konsekwencji czego przywrócono […]

Czytaj więcej