31 grudnia 2020 Podatki

W dniu 24 grudnia 2020 r. Wielka Brytania oraz Unia Europejska doszły do konsensusu w sprawie zawarcia porozumienia handlowego, które będzie obowiązywało po upływie okresu przejściowego wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej. Umowa ta przewiduje, iż w obrocie gospodarczym nie będą obowiązywały cła oraz ograniczenia ilościowe. Dodatkowo umowa ta reguluje m.in. kwestie związane z transportem drogowym, morskim oraz lotniczym, dzięki czemu polscy przewoźnicy będą mogli w dalszym ciągu funkcjonować na rynku brytyjskim. Umowa ta w zakresie przepisów dotyczących transportu odnosi się do kilku aspektów.

Przewoźnicy polscy będą mogli przewozić towary na terytorium Wielkiej Brytanii oraz z tego terytorium na podstawie licencji wspólnotowej, a firmy posiadające siedzibę w państwie członkowskim będą uprawnione do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni. Brytyjscy odpowiednicy będą uprawnieni do 1 przewozu kabotażowego w ciągu 7 dni na terenie dowolnego państwa członkowskiego oraz 2 przewozów cross-trade pod warunkiem, iż pierwszą jazdę rozpoczęto z terytorium UK. Z kolei przewoźnicy posiadający siedzibę w Irlandii Północnej będą uprawnieni do 2 operacji kabotażowych także wciągu 7 dni. Umowa zapewnia także, iż na terytorium Wielkiej Brytanii będą uznawane dokumenty Unii Europejskiej, które dotychczas były wymagane. Ponadto porozumienie zapewnia prawo do wykonania przewozu tranzytowego do lub z i przez terytorium państwa trzeciego z tranzytem lub bez pod warunkiem wykonania pierwszej jazdy ładownej. Najważniejszą zmianą od 1 stycznia bez wątpienia pozostaje fakt wprowadzenia kontroli granicznych oraz obowiązywaniu nowych procedur celnych.

Zgodnie z projektem umowy, przedsiębiorcy posiadający siedzibę w jednym z państw członkowskich nadal będą uprawnieni do wykonywania regularnych oraz regularnie specjalnych przewozów autokarowych do Wielkiej Brytanii. Przy czym nadal podmiot ten będzie musiał mieć odpowiednie zezwolenie, a podczas wykonywania przewozów okazjonalnych tak jak ma to miejsce obecnie nie będzie to wymagane.

W aspekcie transportu lotniczego strony ww. porozumienia zapewniają przewoźnikom lotniczym prawo do wykonywania przelotu przez jej terytorium bez lądowania, zatrzymania samolotu na jej terytorium w celach niehandlowych oraz lądowania na terytorium w celu wykonania regularnych i nieregularnych usług transportu lotniczego. Ponadto strony porozumiały się co do możliwości zawierania dwustronnych porozumień dotyczących wykonywania regularnych oraz nieregularnych usług transportu lotniczego towarów na terytorium danego państwa członkowskiego lub Wielkiej Brytanii.

Strony porozumiały się także, iż co do transportu morskiego będą prowadziły współpracę na zasadach nieograniczonego dostępu do międzynarodowych rynków morskich i handlu morskiego w sposób niedyskryminacyjny dzięki czemu statki drugiej strony w pewnych aspektach mają być traktowane jak statki własne m.in. w zakresie dostępu do portów. Dodatkowo na podstawie umowy UE oraz Wielka Brytania będzie udostępniać statkom drugiej strony usługi portowe w tym m.in. pilotaż czy holowanie.

Aktualności
18
wrz 2023
Fundacja rodzinna

Czy jeżeli fundacja w ramach swojej działalności nie wygeneruje zysku, to przy jej rozwiązaniu i wypłacie świadczeń trzeba będzie płacić […]

Czytaj więcej
18
wrz 2023
Podatki

Skoro regulacje unijne wskazują na to, że nie można wliczać do wynagrodzenia kosztów transportu, jak również kosztów zakwaterowania, to nie […]

Czytaj więcej
18
wrz 2023
Podatki

Z najnowszej serii wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2023 r. (III FSK 354/23, III FSK 489-495/23) wynikają […]

Czytaj więcej
18
wrz 2023
Prawo

W czerwcu 2022 roku nowelizacją ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym wprowadzony został newsletter Krajowego Rejestru Sądowego. Miał to być mechanizm […]

Czytaj więcej
18
wrz 2023
Fundusze europejskie

W obecnym wydaniu newslettera skupimy się na analizie możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych na projekty związane z m.in. robotyzacją, automatyzacją działalności […]

Czytaj więcej