12 sierpnia 2020 Prawo

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (dalej: Tarcza 2.0), do Ordynacji podatkowej wprowadzono nowe przepisy, w ramach których Minister Finansów ma możliwość zlecenia izbie rozliczeniowej dokonanie analizy skutków zachodzących zjawisk gospodarczych, w tym w szczególności ich wpływu na płynność finansową przedsiębiorców i innych podmiotów. Krajowa Izba Rozliczeniowa dokonuje analizy na podstawie posiadanych danych oraz danych przetwarzanych w systemach płatności nieodpłatnie (art. 119zhb par 1 oraz 3).

Uprawnienie wprowadzone przez Tarczę 2.0, o którym mowa powyżej przewiduje dodatkowe prerogatywy dla fiskusa, które w praktyce umożliwiają skarbówce szeroką weryfikację danego przedsiębiorcy. Należy zwrócić uwagę, że przepis ten może być wykorzystywany przez organy podatkowe również do kontroli rachunków bankowych przedsiębiorców w celu weryfikacji stosowności uzyskania przez nich pomocy uzyskanej w czasie epidemii. Umożliwi to badanie firmowych rachunków, czy realnie firm, które uzyskały wsparcie w wyniku odnotowanego spadku obrotów spowodowanych epidemią wirusa Covid-19. Jednocześnie zdaniem Ministerstwa Finansów analiza ta ma zostać przeprowadzona głównie w celu bieżącej analizy skutków pandemii na podmioty gospodarcze, co ma z kolei przyczynić się do udzielania sprawniejszej pomocy dla podatników w przyszłości.
Istnieją jednak obawy związane z komentowanym uprawnieniem Ministra Finansów. Wiążą się one z faktem, że nie wskazano o jakie konkretnie dane minister jest uprawniony występować. Z art. 119zhb par 2 Ordynacji podatkowej wynika wprost, że minister określa zakres danych, które będą przedmiotem danej analizy. Może to skutkować gromadzeniem przez skarbówkę szerokiego zakresu danych na temat prowadzonej przez przedsiębiorców działalności, szczególnie w zakresie uzyskiwanych środków na rachunek bankowy.

Na dzień dzisiejszy według Ministerstwa Finansów, organy podatkowe nie skorzystały jeszcze z uprawnień przyznanych im w ramach Tarczy 2.0. Dlatego też trudno przewidzieć, czy wspomniane narzędzie kontroli będzie wykorzystywane jedynie do zwalczania negatywnych skutków pandemii COVID – 19 czy będzie także stosowane w innych celach.

Aktualności
12
sty 2021
Fundusze europejskie

Już 15 lutego 2021 r. zostanie ogłoszony nabór do konkursu „Szybka Ścieżka” Poddziałanie 1.1.1 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane […]

Czytaj więcej
12
sty 2021
Fundusze europejskie

Już 13 stycznia 2021r. rozpocznie się nabór wniosków w ramach popularnego konkursu „Badania na rynek” (3.2.1 POIR). Wnioski można składać […]

Czytaj więcej
11
sty 2021
BREXIT

W dniu 1 stycznia 2021 r. upłynął okres przejściowy wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a w konsekwencji czego przywrócono […]

Czytaj więcej
11
sty 2021
Podatki

Zgodnie z projektem nowelizacji unijnej dyrektywy VAT 2006/112/WE opublikowanym 18 grudnia 2020 r., Komisja Europejska uzyska uprawnienia do określenia znaczenia […]

Czytaj więcej
31
gru 2020
BREXIT, Podatki

W dniu 24 grudnia 2020 r. Wielka Brytania oraz Unia Europejska doszły do konsensusu w sprawie zawarcia porozumienia handlowego, które […]

Czytaj więcej