12 sierpnia 2020 Prawo

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (dalej: Tarcza 2.0), do Ordynacji podatkowej wprowadzono nowe przepisy, w ramach których Minister Finansów ma możliwość zlecenia izbie rozliczeniowej dokonanie analizy skutków zachodzących zjawisk gospodarczych, w tym w szczególności ich wpływu na płynność finansową przedsiębiorców i innych podmiotów. Krajowa Izba Rozliczeniowa dokonuje analizy na podstawie posiadanych danych oraz danych przetwarzanych w systemach płatności nieodpłatnie (art. 119zhb par 1 oraz 3).

Uprawnienie wprowadzone przez Tarczę 2.0, o którym mowa powyżej przewiduje dodatkowe prerogatywy dla fiskusa, które w praktyce umożliwiają skarbówce szeroką weryfikację danego przedsiębiorcy. Należy zwrócić uwagę, że przepis ten może być wykorzystywany przez organy podatkowe również do kontroli rachunków bankowych przedsiębiorców w celu weryfikacji stosowności uzyskania przez nich pomocy uzyskanej w czasie epidemii. Umożliwi to badanie firmowych rachunków, czy realnie firm, które uzyskały wsparcie w wyniku odnotowanego spadku obrotów spowodowanych epidemią wirusa Covid-19. Jednocześnie zdaniem Ministerstwa Finansów analiza ta ma zostać przeprowadzona głównie w celu bieżącej analizy skutków pandemii na podmioty gospodarcze, co ma z kolei przyczynić się do udzielania sprawniejszej pomocy dla podatników w przyszłości.
Istnieją jednak obawy związane z komentowanym uprawnieniem Ministra Finansów. Wiążą się one z faktem, że nie wskazano o jakie konkretnie dane minister jest uprawniony występować. Z art. 119zhb par 2 Ordynacji podatkowej wynika wprost, że minister określa zakres danych, które będą przedmiotem danej analizy. Może to skutkować gromadzeniem przez skarbówkę szerokiego zakresu danych na temat prowadzonej przez przedsiębiorców działalności, szczególnie w zakresie uzyskiwanych środków na rachunek bankowy.

Na dzień dzisiejszy według Ministerstwa Finansów, organy podatkowe nie skorzystały jeszcze z uprawnień przyznanych im w ramach Tarczy 2.0. Dlatego też trudno przewidzieć, czy wspomniane narzędzie kontroli będzie wykorzystywane jedynie do zwalczania negatywnych skutków pandemii COVID – 19 czy będzie także stosowane w innych celach.

Aktualności
20
cze 2024
Podatki

Handel z krajami spoza Unii Europejskiej stanowi strategiczny krok dla polskich przedsiębiorców, którzy pragną rozwijać swoją działalność, zwiększać konkurencyjność oraz […]

Czytaj więcej
19
cze 2024
Podatki

Temat korekt cen transferowych jest szerokim zagadnieniem, niejednokrotnie budzącym wątpliwości podatników. Świadczyć o tym mogą liczne wyroki sądów oraz interpretacje […]

Czytaj więcej
19
cze 2024
Fundacja rodzinna, Podatki, Prawo

Jedną z najgłośniejszych nowości prawnych wprowadzonych w 2023 roku była ustawa o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. […]

Czytaj więcej
19
cze 2024
Fundusze europejskie

W dniu 23 kwietnia br. Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki przyjął uchwałę dotyczącą nowych zasad oceny projektów […]

Czytaj więcej
19
cze 2024
Podatki

1 lipca 2024 roku w Polsce zacznie obowiązywać unijna Dyrektywa DAC7, dotycząca sprzedawców oferujących swoje produkty na platformach internetowych. Wprowadza […]

Czytaj więcej