24 czerwca opublikowana została w Dzienniku Ustaw ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19, w której zawarte zostały kolejny instrumenty pomocowe dotyczące podatków i ZUS. Ustawa jest kontynuacją działań Rządu w obszarze realizacji Tarczy Antykryzysowej.
Poniżej przedstawiamy najważniejszy zmiany okołopodatkowe, wprowadzone przez wspomnianą ustawę:
- CIT/PIT: Zwolnienie z podatku od przychodów z budynków za okres od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020r.
- CIT/PIT: Możliwość odliczenia od dochodu darowizny dla domów pomocy społecznej, domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych (w tym z usługami opiekuńczymi), ośrodków wsparcia czy rodzinnych domów pomocy, ulgą zostaną objęte także przekazywane szkołom komputery (maks. 3 letnie).
- CIT/PIT: Skrócenie terminu, po którym można odliczyć nieuregulowane przez kontrahenta zobowiązania. Zgodnie z obowiązującymi z przepisami, takiego odliczenia można dokonać, jeżeli minie 90 dni od terminu płatności. Omawiana ustawa ogranicza ten czas do 30 dni w przypadku poniesienia negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu epidemii COVID-19.
- CIT/PIT: Możliwość rozliczenia w kosztach uzyskani przychodów części kar i odszkodowań, które do tej pory były wyłączone z KUP, jeżeli mają one związek z COVID-19.
- CIT/PIT: Wprowadzone przez ustawę dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 nie będą stanowić przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
- CIT: Wydłużenie terminu na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz na złożenie po raz pierwszy w tym roku informacji o cenach transferowych (TPR) lub złożenie tzw. master file, do końca 2020 r., w przypadku gdy termin ten upływa 30 września. A także o 3 miesiące jeżeli termin na składanie tych dokumentów mija w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.
- MDR: Obowiązek związany z MDR został zawieszony do 30 dnia po dniu odwołania stanu epidemii. Schematy transgraniczne muszą jednak zostać zgłoszone najpóźniej do końca czerwca.
- WHT: Wydłużona zostanie ważności certyfikatu rezydencji bez określonej daty ważności. Zgodnie z przepisami taki dokument ważny jest przez 12 miesięcy od dnia jego wydania. Jeżeli termin 12 miesięcy skończy się w trakcie trwającego stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, płatnik będzie mógł stosować certyfikat przez cały ten okres oraz przez dwa miesiące po jego odwołaniu.
- WHT: Do 2 miesięcy po zakończeniu stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego płatnicy będą mogli dokumentować miejsce rezydencji zagranicznego kontrahenta kopią certyfikatu rezydencji.
- WHT: Uznawany będzie ubiegłoroczny certyfikat rezydencji, jeœli polski płatnik będzie dysponował oświadczeniem kontrahenta, że dane zawarte w certyfikacie sš aktualne.
- VAT: Przesunięcie terminu wdrożenia JPK_V7 z 1lipca 2020 r. na 1 października 2020
- ZUS: Wnioski do ZUS w sprawie odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty, zwolnienie z opłacania składek oraz ustalenia prawa do oświadczenia postojowego będzie można składać wyłącznie drogą elektroniczną.
- ZUS: oświadczeniem postojowym zostaną objęci także samozatrudnieni.