AKTUALIZACJA: Można czy nie można? Oto jest pytanie.
Jak wskazywaliśmy w artykule, art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej mówiący o możliwości przystępowania fundacji rodzinnej do zagranicznych spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni i podmiotów o podobnym charakterze, jako działalności dozwolonej – budzi wiele kontrowersji. Przepis ten bowiem nie ogranicza podmiotów zagranicznych do których może przystępować fundacja. Z jednej strony można uznać, że gdyby w intencji ustawodawcy było wskazanie podmiotów np. płacących podatek dochodowy, taki zapis znalazłby się w ustawie, z drugiej strony w takim rozumieniu przepisu fundacje mają szeroką dowolność jego stosowania tj. maksymalną dowolność w uczestnictwie wszelkich zagranicznych jednostek. Mimo to, można zauważyć, że Dyrektor KIS sądzi, że podmiotami zagranicznymi o podobnym charakterze są podmioty będące podatnikami CIT. W związku z licznymi wątpliwościami wystąpiono z interpelacją poselską zadając następujące pytania:
- Czy linia interpretacyjna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest prawidłowa?
- Czy podjęto jakiekolwiek działania mające na celu zmianę praktyki interpretacyjnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej?
- Czy planowane jest wydanie interpretacji ogólnej prawa podatkowego dotyczącej opisanego w interpelacji zagadnienia?
- Czy planowane są jakiekolwiek zmiany legislacyjna prowadzące do usunięcia wyżej opisanych wątpliwości interpretacyjnych?
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi (nr 4863) wskazało, że ustawodawca miał na celu umożliwienie przystępowania i uczestnictwa fundacji rodzinnej wyłącznie do podmiotów będących podatnikami CIT.